Discover the undiscovered

Discover the undiscovered KA229

Discover the undiscovered –projekti on Erasmus+ -rahoitteinen kansainvälisyyshanke, joka alkoi vuonna 2018. Hankkeessa on ollut mukana neljä maata, Suomi, Turkki, Puola ja Romania. Kv-hankkeessa nuoret ovat päässeet tutustumaan kansainvälisten kumppaneiden kanssa kunkin maan uudenlaiseen turismiin. Aikaisemmin turismi käsitettiin vahvasti 3S:n (sun, sea and sand) kautta. Nykyään turismi pohjautuu laajempaan kirjoon kiinnostavia asioita. Hankkeessa onkin korostettu perinteisen turismin lisäksi 3E-turismista eli education, excitement ja entertainment.

Covid-19 tilanteesta johtuen viimeinen opiskelijaliikkuvuus Turkkiin jouduttiin toteuttamaan virtuaalisesti. Viikolla 8 osallistuimme siis Turkin isännöimään virtuaaliliikkuvuus viikkoon. Viikko sisälsi neljä online-kokousta, joihin opiskelijat kaikista partnerimaista olivat valmistaneet esitelmiä (mm. maista, kaupungeista, kulttuurista, turismista) etukäteen. Viikko sisälsi myös yhden offline-päivän, jolloin opiskelijat tutustuivat partnerimaiden ruokakulttuuriin kokkailemalla kullekin maalle tyypillisiä ruokalajeja.

Kokonaisuutena virtuaaliliikkuvuus sujui hyvin! Viikko vierähti nopeasti ja hymyssä suin. Nyt olemme yhtä uutta kokemusta rikkaampia. Discover the undiscovered, mission accomplished.

//Laura Wetzell

Discover the undiscovered KA229

Discover the undiscovered –projekti on Erasmus+ -rahoitteinen kansainvälisyyshanke. Projektin taustalla on Leader-rahoitteinen Koillis-Savon nuoret tapahtuman tuottajina –hanke, jossa nuoret opiskelivat tapahtuman tuottamiseen liittyviä asioita sekä tekivät yhteistyötä Tahkon tapahtumien järjestäjien kanssa.

Kv-hankkeessa nuoret pääsevät tutustumaan kansainvälisten kumppaneiden kanssa kunkin maan uudenlaiseen turismiin. Aikaisemmin turismi käsitettiin vahvasti 3S:n (sun, sea and sand) kautta. Nykyään turismi pohjautuu laajempaan kirjoon kiinnostavia asioita. Voidaan puhua perinteisen turismin lisäksi 3E-turismista eli education, excitement ja entertainment.

Hanke alkoi marraskuussa 2018 learning, teaching and training -jaksolla. Kävimme opiskelijoiden ja opettajien kanssa vierailulla Krakovan seudulla Krzeszowicessa. Tutustuimme paikalliseen oppilaitokseen sekä lähellä oleviin perinteisiin kohteisiin, joista mieleenpainuvimmat olivat Auschwitch sekä Wieliczkan suolakaivokset. Uudenlaisen turismin kohteista kiinnostavin oli Krakovassa pelattu “peli”. Pelin tarkoituksena oli kerätä ympäri kaupunkia olevilta rasteilta vihjeitä ja niiden avulla ratkaista arvoitus. Rasteilla olevilla näyttelijöillä oli keskiaikaiset roolit ja he olivat pukeutuneet roolinsa mukaisesti. Hahmot pyysivät opiskelijoita tekemään erilaisia tehtäviä, esim. miekkailua ritarin kanssa tai opettelemaan keskiaikaisen tanssin, lunastaakseen vihjeen.

Hanke jatkui helmikuussa Nilsiässä LTT-jaksolla. Vieraat Puolasta, Romaniasta ja Turkista pääsivät seuraamaan lukiomme arkea sekä tutustumaan Tahkon sesonkiaikaan sekä erilaisiin talvilajeihin, mm. luistelu, hiihto, laskettelu sekä pulkkamäki olivat nuorista hieno kokemus. Uudenlaisen turismin osalta kv-nuoret sekä tapahtuman tuottamis-kurssin opiskelijat tutustuivat tapahtuman tuottamisen teoriaan sekä siihen, miksi tapahtumat ovat tärkeä osa Tahkon toimintaa. Kurssilla olevat opiskelijat tuottivat kv-vieraille pienimuotoisen tapahtuman, johon osallistui koko lukion väki. Viikko päättyi Vihreä lippu-raadin vetämään työpajaan, jossa pohdittiin mm. ilmastonmuutoksen vaikutuksia kunkin nuoren oman alueen turismiin sekä harjoiteltiin kierrättämistä.

Hanke jatkuu Romanian LTT-jaksolla lokakuussa 2019.

Sunnuntai 6.10.2019

Lähdimme matkustamaan sunnuntaina kohti Helsinkiä minibussilla vähän ennen puolta päivää. Bussimatka kului nopeasti nukkuen ja Netflixistä elokuvia katsellen. Pian olimmekin jo lento kentällä jännittämässä romanialaisen halpalentoyhtiön lentoa. Lento kesti noin kolme tuntia. Selvisimme hengissä Bukarestiin, Blue Air oli siis ylittänyt kaikki odotuksemme. Bukarestin lentokentältä matka jatkui hotellille taksilla, joka osoittautui kuitenkin matkan vaarallisimmaksi osuudeksi. Loppujen lopuksi pääsimme hotellille turvavyöttömällä taksilla etuajassa, johtuen nopeusrajoitusten laiminlyönnistä. Huoneessa teimme pikaisen lutikkatarkastuksen ja aloimme nukkumaan.

Näkymät hotellin ikkunasta

Maanantai 7.10.2019

Aamulla menimme syömään kuivia ja kovia sämpylöitä hotelliaamupalalle. Siitä matka jatkui kohti parlamenttitaloa, jota Romanian diktaattori Nicolae Ceasescu oli rakennuttamassa itselleen vuosina 1978-1989. Parlamenttitaloa ei kuitenkaan saatu valmiiksi ennen hänen teloitustansa vuonna 1989, vaan se viimeisteltiin vasta vuonna 1994.

Parlamenttitalo

Tiistain taival

Lähdimme tiistaina Braniin bussilla, mutta tutustuimme matkalla Romanian entisten kuninkaiden ja kuningattarien hautoihin ja niiden lähellä olevaan luostariin nimeltä Curtea de Arges. Meille kerrottiin, että kirkkorakennuksen tekoon tarvittiin uhrauksia. Kun kirkon rakentaja aloitti rakentamisen, hän koki monia takaiskuja, jonka takia hän lupasi Jumalalle, että seuraavan ihmisen, jonka hän näkee työmaalla, hän muuraa kirkon seinän sisään, jotta Jumala pitäisi kirkon seinät kasassa. Seuraava ihminen, jonka hän näki, oli hänen vaimonsa. Kirkon ulkoseinään on maalattu merkki siihen kohtaan, minne rakentajan vaimo on kuulemma muurattu. Kirkon sisus oli kokonaan täynnä upeita maalauksia, joihin on käytetty kultamaalia.

Sitten matka jatkui kohti Brania. Istuimme bussissa useita tunteja, mutta se oli sen arvoista. Näimme upeita, syksyisiä vuoristomaisemia ja kävimme todella korkealla. Pysähdyimme ensimmäisen maailmansodan uhreille rakennetun mausoleumin kohdalle.

Majoituimme Branissa eräänlaiseen majataloon. Kun olimme päässeet asettumaan, lähdimme kaikki kävelemään rinnettä ylös omenavarkaisiin ja katsomaan kaunista auringonlaskua. Illalla söimme romanialaista perinneruokaa, ja makukokemus oli hyvin mielenkiintoinen.

Keskiviikon linnoja ja linnakkeita

Keskiviikkona aamupalalla tarjottiin edelleen tyypillisiä romanialaisia perinneruokia. Muun muassa siihen kuului jonkinlainen mehu, joka oli kuitenkin lämmintä. Tämän lisäksi tarjolla oli mm. Leipää ja leikkeleitä sekä paistettuja kananmunia. Aamupalan jälkeen matkamme suuntasi kohti Pelesin linnaa. Maisemat linnan ympäristössä oli upeat ja oli mukava kulkea linnaan johdattelevaa kauppakatua, jossa kauppiaat möi kaikkea toritavaraa. Linnan pihalla oli mahtavan näköiset vesilähteet ja linna oli koristeltu kauniisti kukilla. Se oli sisältä ja ulkoa koristeltu monilla muotokuvilla, maalauksilla ja patsailla. Sisällä oli pääkäytävillä isot, leveät, punaisella kokolattiamatolla varustetut ylelliset portaat. Linna oli sisältä todella iso ja huoneita oli peräti 160. Linnassa oli lukuisia vierashuoneita, upeita tanssisaleja, asehuoneita, ruokasali, musiikkihuone, kuninkaallinen kirjasto, kuninkaan toimisto, teatteri, salakäytäviä ja paljon muuta. Kultakoristeluissa ja muissa sen ajan hienouksissa ei oltu myöskään säästelty. Tämän mahtipontisen ja sen ajan luksusasunnon oli rakennuttanut Romanian kuningas Kaarle I itselleen kesäasunnoksi ja metsästysmajaksi.

Seuraavaksi tutustuimme jonkinlaiseen romanialaiseen buffettiin, jossa söimme päivällisemme. Tämän jälkeen pääsimme näkemään Romanian maastoa hieman korkeammasta näkökulmasta, kun matkasimme maisemahissin kyydissä vuorelta alas. Päivän päätteeksi  ennen kuin suunnistimme takaisin majataloon, kävimme vielä linnakkeessa. Edelleen Romanian mahtavat vuoristoiset maisemat ruskan väreissä loivat tunnelmaa ja auringonlasku kruunasi päivän matkallamme majataloon.

Draculan linna ja matka takaisin Suomeen

Toiseksi viimeisenä päivänä kävimme Branin linnassa, joka tunnetaan myös Draculan linnana. Se sijaitsi pienen kävelymatkan päässä yöpaikastamme keskemmällä kylää. Linnaan johti katu, joka oli täynnä kaikenlaisia kojuja, joissa oli lähinnä turisteille myytävää tavaraa. Niin kuin muissakin paikoissa, joissa olimme käyneet viikon aikana, niin tähänkin oli aikamoinen ylämäki. Draculan linnaa meille esitteli opas, joka kertoi linnan historiasta sekä siinä asuneista henkilöistä ja etenkin sitä asuttaneesta kuningasperheestä.

Kierroksen jälkeen kävimme myös linnan lähellä olevassa Horror Castlessa, joka koostui kapeasta käytävästä, jonka varrelle oli aseteltu erilaisia nukkeja ja olihan siellä pari ihmistäkin säikyttelemässä. Kierreltyämme jonkin aikaa kojuilla Draculan linnan lähellä palasimme yöpaikkaamme lounaalle, minkä jälkeen alkoi bussimatka takaisin Bukarestiin. Bussimatka kului nukkuen ja jutellen nopeasti.

Bukarestiin saavuttuamme kirjauduimme samaan hotelliin, jossa olimme yöpyneet kun sunnuntaina saavuimme Romaniaan. Illalla oli vielä lyhyt tapaaminen puolalaisten kanssa, jossa oppilaille ja opettajille oli tehty tietovisa matkallamme oppimista asioista. Sitten olikin jo hyvästien aika, sillä lähtisimme hotellilta aikaisin aamulla.

Aamulla herääminen oli työn ja tuskan takana, mutta kaikki kuitenkin selvisivät ajoissa takseihin, jotka veivät meidät lentokentälle. Hotellilta saimme onneksi aamupalaa mukaan. Lento ei kestänyt kauaa ja olimmekin Suomessa etuajassa. Lähdimme pitkälle ajomatkalle kohti Nilsiää. Pidimme kaksi taukoa, joista toinen sijoittui Juvan ABC:lle. Siellä saimme tankattua itsemme täyteen ja matka jatkui. Lopulta saavuimme Nilsiään ja saimme tämänkertaisen matkan päätökseen.