Erityisesti lukiossa –hankkeessa kehitetään erityisopettajien ja aineenopettajien, opinto-ohjaajien ja ryhmänohjaajien yhteistyötä ja luodaan menetelmiä ja malleja, joiden avulla aineenopettajat, opinto-ohjaajat ja ryhmänohjaajat voivat nykyistä paremmin osallistua oppimisen tukemiseen.
Hankkeessa pyritään lisäämään aineenopettajien osaamista opiskelijoiden tukemisessa,
sekä kehitetään keskeytyneiden tai hylättyjen kurssien loppuun saattamisen tueksi pajatoimintaa. Pajatoiminnassa hyödynnetään opettajien työpanoksen lisäksi opiskelijoiden vertaistukea ja hankkeessa kehitettävää ainetutortoimintaa.
Ainetutortoiminnan yhteydessä tarjoutuu mahdollisuus myös ylöspäin eriyttämiseen, kun lahjakkaimmat opiskelijat voivat kasvattaa osaamistaan toisia opiskelijoita opettaessaan ja tukiessaan. Samalla tukea tarvitsevat opiskelijat saadaan turvallisesti tuettuun oppimisympäristöön tutoreiden ohjauksessa. Näin ehkäistään opintojen keskeyttämistä, mahdollistetaan lukio-opintojen jouheva jatkuminen ilman opiskeluajan pidennystä sekä edistetään opiskelijoiden opintoja ja etenemistä kohti korkea-asteen opintoja.
Hankkeessa kehitetään ja pilotoidaan uusi ryhmänohjausmalli, jossa perinteinen ryhmänohjaus korvataan yhteisillä ja yhteisöllisillä tapaamisilla ja muodostetaan pysyvät pienryhmät, jotka kokoontuvat opettajan johdolla säännöllisesti koko lukion ajan.
Hankkeessa pyritään luomaan erityisopetuksen ja oppimisen tuen vuosikello. Vuosikellon painopistealueita ovat esimerkiksi tehokkaan tiedonsiirron varmistaminen perusopetuksesta lukioon sekä konkreettisen varhaisen puuttumisen mallin rakentaminen.