Olen koulutukseltani ekologi ja biologian ja maantiedon opettaja. Palailen takaisin vanhempainvapaalta
työelämään tekemällä eripituisia opettajan sijaisuuksia ja tarkoitukseni on työllistyä taas täysipäiväisesti ensi vuoden alusta alkaen.
Lukiosta parhaiten mieleeni on jäänyt aika kavereiden kanssa sekä erilaiset tapahtumat, kuten wanhojen
tanssit ja penkkarit. Oppiaineista pidin erityisesti biologiasta ja filosofiasta, mutta jälkikäteen ajatellen
jokaisesta aineesta on ollut jotain hyötyä. Lukion tarjoaman yleissivistyksen pohjalta on voinut muodostaa mielipiteitä ja tarkastella itseä kiinnostavia asioita monesta näkökulmasta.
Olen aina ollut kiinnostunut luonnon ilmiöistä ja liikkunut paljon ulkona. Lukiossa haaveilin biologian
yliopisto-opinnoista, mutta jostain syystä epäilin mahdollisuuksiani päästä yliopistoon. Epäilyistäni
huolimatta hain lukiosta suoraan Joensuun yliopistoon ja pääsin sisälle. Hakeuduin pedagogisiin
soveltuvuuskokeisiin ajatuksenani kouluttautua biologian ja maantiedon opettajaksi. Aloitin myös
maantieteen opinnot, mutta jo ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen vaihdoin Jyväskylän yliopistoon
ekologian ja evoluutiobiologian pääaineeseen. Lopulta suoritin myös opettajaopinnot Jyväskylässä.
Maantiedon aineopinnot viimeistelin jälleen Joensuussa Jyväskylästä valmistumiseni jälkeen.
Olisin ehkä yllättynyt, jos lukioaikana olisin saanut tietää, kuinka paljon olen opinnoissani tarvinnut
esiintymistaitoja ja englannin kieltä. Käytännössä kaikki maisteriopintojen kurssit olivat englanniksi.
Tiedemaailmassa on myös äärimmäisen tärkeää keskustella kollegojen kanssa ja uskaltaa tuoda omaa
työtään esille. Tutkimustyö sisältää myös paljon tilastotieteellisten menetelmien käyttöä. Jälkikäteen
ajatellen vahvemmalla matematiikalla joidenkin menetelmien ymmärtäminen olisi varmasti sujunut
helpommin. Tästä huolimatta vaikeitakin uusia asioita on aina voinut oppia, kunhan niiden
harjoittelemiseen on halunnut panostaa.
Mielestäni millä tahansa alalla kiinnostus ja halu oppia ovat paljon tärkeämpiä kuin lahjakkuus ja aiempi
osaaminen. Lukion jälkeisessä opiskelu- ja työelämässä jokainen joutuu joka tapauksessa oppimaan niin
paljon uutta, ettei itseä kannata tuomita koulumaailmassa muodostuneiden mielikuvien perusteella. Lukio on hyvää aikaa tunnustella omaa mielenkiintoaan ja sen suunnassa kannattaa hakeutua alalle, joka
kiinnostaa itseä.