Ensimmäinen palkinto Nilsiän lukio “Hyvinvoiva minä” 5000 euroa. Palkitsemisen perustelut: “Lukion alun starttikurssi monen aineen näkökulmineen (PS1, OPO1, KU1, MU1, MAY1, ÄI1) ja ryhmäytymisineen taputtelee lukiotulokkaat tuleviin haasteisiin. Teoria-, taito- ja taideaineita yhdistävä hieno kokonaisuus on siirtymäjuhlineen ja bilepäivineen valmis otettavaksi käyttöön missä tahansa lukiossa”.
Hyvinvoiva minä on oppiainerajat ylittävä kokonaisuus, jossa keskeinen teema on ‘Millainen minä olen?’. Kokonaisuuden moduulit ovat PS01 (2op), OP01 (2op), KU01 (2op), MU01 (2op), MAY01 (2op) ja ÄI01 (2op), joissa käsitellään samankaltaisia aiheita ei näkökulmista ja tehdään saman tyyppisiä tehtäviä. Opintojaksoon on mahdollista sisällyttää myös tvt-taitoja sisältävä kokonaisuus, jos lukiossa sellaista tarjotaan. Opettajien yhteistyön avulla Hyvinvoiva minä -opintojaksossa opiskelijoilla on mahdollisuus tehdä asioita kunnolla pohdiskellen ja toteuttaen. Kokonaisuus toteutetaan lukion ensimmäisessä jaksossa, joten se toimii samalla johdantona lukio-opintoihin. Kaikki lukion aloittavat ovat mukana ”tiimijaksossa”.
Opintojakson toisena pääajatuksena on ryhmäyttää luontevasti lukiota aloittavia opiskelijoita ensimmäisen jakson aikana tehtäviä tehdessä ja lukioon siirtymisjuhlaa, bilepäivää, järjestäessä. Onnistunut ryhmäytyminen synnyttää hyvän ilmapiirin oppimiselle sekä vähentää poissaoloja ja riskiä uupua opinnoissa. Jakson alussa opiskelijat jaetaan 4-5 hengen tiimeihin, joille he itse keksivät nimen. Opiskelijat työskentelevät pääsääntöisesti näissä pienissä tiimeissä eri tunneilla koko opintojakson ajan, joten opettajakin voi esim. antaa pienille tiimeille omia tehtäviä. Pienet tiimit saavat siten vastuuta ja yhteistyötaitojen harjoitusta. Tutussa tiimissä on turvallista opiskella.