Nuori Mikael Karvajalka pohtii Mika Waltarin romaanissa jokaista ihmistä askarruttavia peruskysymyksiä: kuka minä olen ja mihin suuntaan tahdon elämässäni mennä? Näiden samojen kysymysten äärellä alkaa Nilsiän lukion ensimmäinen jakso Minä, sinä, me – Hyvinvoiva minä.
Lukiossa yhteisö koostuu opiskelijoista ja opettajista, joita yhdistää yhteinen tehtävä tai päämäärä, ylioppilastutkinnon suorittaminen.
– Vaikka me muodostamme yhteisön, se ei yksin takaa yhteisöllisyyden muodostumista, sanoo Nilsiän lukion uusi rehtori Sinikka Kervinen ja jatkaa:
– Yhteisöllisyys vaatii syntyäkseen yhteisön jäsenten keskinäistä luottamusta, avointa kommunikaatiota, vuorovaikutusta ja osallistumista. Opiskelijan täytyy voida tuntea, että hän kuuluu yhteisöön, hänen tulee voida tuntea itsensä tarpeelliseksi, hyväksytyksi ja arvokkaaksi. Ensimmäinen jakso Nilsiän lukiossa opiskellaan tiimeissä ja sen ytimessä on opiskelijoiden ryhmäytyminen, jaksaminen ja hyvinvointi. Tiimijakson keskeinen tavoite on juuri yhteisöllisyyden synnyttäminen.
Viime keväänä Pro Lukio -yhdistyksen palkitsema opintokokonaisuus on Kervisen mielestä yksi tärkeä pilari opiskelijoiden hyvinvoinnin luomisessa Nilsiän lukiossa. 5000 euron palkinto lukion stipendikassaan saa hänet hymyilemään. Opintokokonaisuutta sen alusta asti ideoimassa ja luomassa ollut Kervinen kokee palkinnon olleen tunnustus opettajien tekemää työtä kohtaan. Samalla hän näkee koko tiimiopiskeluprojektin suunnittelun ja luomisen hyvänä esimerkkinä siitä, millainen rooli lukion kehittämisessä lukioresurssilla voi olla ja lähettää samalla kiitokset Klassikkaa johtamaan siirtyneelle rehtori Anna-Maija Tiilikaiselle.
Monta näkökulmaa opiskeluun
– Tiimiopiskelujaksossa tarkastelemme ihmisen persoonallisuutta useasta eri näkökulmasta. Esimerkiksi psykologia tieteenä antaa meille käsitteitä ja työkaluja kuvata, tutkia ja käsitellä ilmiötä. Taiteet, kuten vaikkapa musiikki ja kuvataide, antavat meille mahdollisuuden kokea ja tuntea sekä mahdollistavat näiden kokemusten ja tunteiden ilmaisemisen ja kuvaamisen. Tavoitteena meillä on kokonaisvaltainen ymmärtäminen ja kokonaiskuvan muodostaminen tarkasteltavasta ilmiöstä kuuden oppiaineen avulla. Tällä hetkellä tiimiopetuskokonaisuuteen kuuluu psykologia, äidinkieli, opinto-ohjaus, musiikki, kuvataide sekä englannin kieli.
Tiimijakson päätöstä on perinteisesti juhlistettu opiskelijoiden yhteisellä “bilepäivällä”, jonka aluksi kurssin tuotokset on koottu taidenäyttelyksi. Tähän näyttelyyn vanhempainillan osallistujat ovat päässeet illalla tutustumaan. Tänä syksynä vanhempainilta järjestettiin etänä ja vanhemmat pääsivät tutustumaan teoksiin opiskelijoiden valmisteleman videon ja diaesityksen kautta.