Lukio saa uuden opetussuunnitelman ensi syksynä. Edellisen kerran lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2016.
Nilsiän lukion rehtori Sinikka Kervinen, miksi opetussuunnitelmat uudistuvat taas?
– Oikeastaan opetussuunnitelmauudistuksen taustalla on pari vuotta sitten voimaan tullut uusi lukiolaki, joka korvasi parikymmentä vuotta vanhan lukiolain. Uuden lain tavoitteena on parantaa lukiokoulutuksen vetovoimaa sekä laatua. Lukio tarjoaa jatkossa oppiainerajat ylittävää osaamista, jonka seurauksena lukiosta valmistuvilla on aiempaa laajempi yleissivistys.
– Vaikka uudessa opetussuunnitelmassa on useita muutoksia edelliseen niin lukiokoulutuksen laajuus ja kesto pysyvät entisellään. Lukio on edelleen kolmivuotinen koulutus ja opintoihin käytettävä vähimmäistuntimäärä pysyy samana. Myös pakollisten ja soveltavien opintojen määrät pysyvät ennallaan.
Mikä sitten muuttuu?
– Ehkä suurin muutos on siinä, että enää ei puhuta kursseista vaan opintopisteistä, opintojaksoista ja moduuleista. Yhden opintopisteen laajuus on puolet nykyisestä kurssista. Koko lukion oppimäärän saavuttaakseen tulee suorittaa vähintään 150 opintopistettä. Moduulit ovat 1–3 opintopisteen laajuisia, ja niitä voidaan yhdistellä opintojaksoiksi myös oppiaineiden rajojen yli.
– Nilsiän lukiossa on jo vuosia pyritty panostamaan opiskelijan hyvinvointiin useammastakin näkökulmasta. Tähän saamme enemmän tukea uudesta opetussuunnitelmasta, jossa painotetaan hyvinvointia kahdella tavalla. Hyvinvointi on yksi laaja-alaisen osaamisen alue, joka tulee huomioiduksi jokaisessa oppiaineessa. Siten vastuu opiskelijoiden hyvinvoinnista kuuluu jokaiselle opettajalle. Lisäksi hyvinvointiin panostetaan myös lisäämällä opinto-ohjausta. Opiskelijoille tarjotaan entistä kattavampaa ja pitkäkestoisempaa opinto-ohjausta sekä tarvittaessa erityistä tukea. Erityisopetus on esimerkiksi opiskelutaitojen opettamista sekä opiskelijan ohjaamista käyttämään omia vahvuuksiaan oppimisessa. Opiskelijoiden osallisuus ja yhteisöllisyys on hyvinvoinnin perusta.
– Lisäksi opiskelijalla on mahdollisuus osallistua kansainvälisyystoimintaan lukioaikana. Yhteyksiä ympäröivään maailmaan vahvistetaan entistä enemmän korkeakoulu- ja työelämäyhteistyön kautta. Tavoitteena on, että opiskelija oppii tunnistamaan ja kehittämään omia vahvuuksiaan niin, että hän uskoo omiin mahdollisuuksiinsa toteuttaa unelmiaan. Toiveena on, että nuori elää lukioissa tähänastisen elämänsä parasta aikaa.