Tänä lukuvuonna Nilsiän lukiossa keskeinen painopistealue on opiskelijan hyvinvointi. Opiskelijan hyvinvointi ja siihen vaikuttaminen on niin monimutkainen ja -ulotteinen ilmiö, että yksittäisillä toimilla siihen on haastavaa vaikuttaa. Ilmiö on systeeminen, joten sen sisältämiä syy-seuraussuhteita on hankala nähdä. Nilsiän lukiossa tiedostamme tämän ja siksi lähestymme opiskelijan hyvinvointia ainakin neljästä näkökulmasta:
-
Ykkösten tiimijakso pyrkii liittämään opiskelijan osaksi yhteisöä. Nilsiän lukiossa ykköset opiskelevat ensimmäisen jakson tiimeissä oppiainerajat ylittäviä kokonaisuuksia. Usein ainoastaan yksi näkökulma tarkasteltavaan ilmiöön antaa ilmiöstä ohuen, pinnallisen, yksipuolisen tai virheellisen kuvan. Siksi jokaista ilmiötä tulisi tarkastella mahdollisimman monesta näkökulmasta. Tiimijakson tavoitteena on tarkastella persoonallisuutta ja sen kehittymistä tieteen, kuvataiteen, musiikin, kirjallisuuden ja kirjoittamisen näkökulmasta. Samalla tiimijakso pyrkii ryhmäyttämään uusia opiskelijoita.
-
Jatkot -paja pyrkii auttamaan ja tukemaan opiskelijaa oppimisen haasteissa. Lukion tehtävänä ei ole karsia opiskelijoita vaan kannatella heitä lukio-opinnoissa ja muissakin elämänvaiheeseen liittyvissä haasteissa. Ajatus opiskelijan kannattelemisesta konkretisoituu mm. viime syksynä aloitetussa ”Jatkot” -pajatoiminnassa, joka on opiskelijalähtöistä ohjausta ja tukea jakson lähestyessä loppuaan. Kokoonnumme kolmena keskiviikkoiltapäivänä ennen päättöviikon alkua. Tarjoamme välipalaa, opinto-ohjaajan ja erityisopettajan ohjausta, aineenopettajien tukiopetusta, vertaistukea ja epämuodollisia keskusteluja maan ja taivaan väliltä. ”Jatkoista” tiedotetaan Whatsappissa ja osallistuminen on vapaaehtoista – toki usein osallistutaan aineenopettajan vinkistä. Usein ”Jatkot” ovat venyneet alkuperäisestä kahdesta tunnista kolmeen. Jatkoilla on tehty sanakokeita, pieniä testejä, eri oppiaineiden rästitehtäviä, opiskelusuunnitelmia ja opiskeltu matematiikkaa.
-
Uusi ryhmänohjausmalli (opinto-ohjaajan ja kahden ryhmänohjaajan muodostama ryhmänohjaustiimi) kohdistaa enemmän resursseja opiskelijan henkilökohtaiseen ohjaukseen. Ykkösten ryhmänohjauksesta vastaa tänä vuonna opinto-ohjaajan ja kahden ryhmänohjaajan tiimi.
-
Jälkiohjaus tukee monipuolisesti opiskelijan hakeutumista jatko-opintoihin. Nilsiän lukiossa pyritään kehittämään oma malli jälkiohjausta varten jo ennen kuin lukiot velvoitetaan antamaan sitä kaikille opiskelijoilleen.
Hyvinvointi –teema tulisi laajentaa koskemaan koko yhteiskuntaa. Tärkeintä on kasvavan nuoren hyvinvointi. Kun nuori voi hyvin, tavoitteiden saavuttaminen onnistuu ja itsetunto kasvaa. Avun saamisen, esimerkiksi terapiaan pääsyn, tulisi olla paljon helpompaa kuin mitä se tänä päivänä on. Panostetaan nuoriin!
Mukavaa syksyä kaikille!
//Anna-Maija